Organisaties zijn opgebouwd uit individuen, die allen hun eigen waardensysteem-combinatie meenemen. Binnen een organisatie zoeken zij meestal een rol of functie uit die past bij hun dominante waardensysteem. Zo neigen mensen met een dominant oranje waardensysteem eerder naar een verkoop of marketing functie en neigen mensen met een dominant blauw waardensysteem naar een administratieve of financiƫle functie.
Je zou kunnen zeggen dat elk waardensysteem zijn eigen bijdrage geeft aan de veelkleurigheid van een organisatie.
Waardensysteem | Functie in de organisatie cultuur |
Paars | Symbolen en rituelen, merk identiteit |
Rood | Besluitvaardigheid, macht, belonen en straffen |
Blauw | Structuur creƫren, kwaliteit, stabiliteit van processen |
Oranje | Ambitie, resultaatgerichtheid, externe positionering |
Groen | Verbinding, communicatie, teamgevoel |
Geel | Visie, strategie, innovatie, ontwikkeling |
Tabel 2 Functies van waardensystemen in de organisatie cultuur (Versnel & Koppenol)
In een gezonde organisatie waar winst gemaakt wordt, de medewerkers en de klanten tevreden zijn, komen de verschillende waardensystemen tot hun recht en dragen ze positief bij aan het voortbestaan van organisatie en de organisatiecultuur.
In een organisatie die een dalende winst of zelfs verlies laat zien, worden meestal verandertrajecten aangekondigd. De veranderingen beginnen meestal met een nieuwe strategie, structuuraanpassingen en personeelswisselingen en/of ontslagen. Als na een bepaalde tijd de veranderingen nog niet de gewenste resultaten geven, wordt er gezegd dat het aan de mensen ligt. De impact van de organisatiecultuur wordt vooraf vaak onderschat of zelfs niet onderkent. Inzicht in de organisatiecultuur door een meting voordat de veranderingen ingezet worden kan echter veel informatie geven hoe een verandering positief ingestoken kan worden en de grootste kans heeft succesvol te worden.